Trzecia kawa Szkolenie Scrum

Warsztaty BSS/OSS w Warszawie dla rynku telekomunikacyjnego, 2016

8 czerwca 2016 miałem okazję brać udział w warsztatach BSS/OSS w Warszawie organizowanych przez Comarch dla rynku telekomunikacyjnego.
Warsztaty miały charakter mocno sprzedażowy, ale nie zabrakło momentów wskazujących bieżące kierunki rozwoju tej dynamicznej branży.
Nie zabrakło w wystąpieniach również wielu popularnych obecnie buzzword-ów takich jak IoT, M2M, customer expirience, czy już trochę przebrzmiałe big data.
Poniżej znajdziecie podsumowanie tematyki prezentacji i mam nadzieję, że wyczytacie coś ciekawego dla siebie :)

bssoss1

Pani Małgorzata Rafało, dyrektor sprzedaży w Comarch, otworzyła warsztaty przedstawiając pokrótce historię spółki-organizatora oraz stan dojrzałości rozwiązań tej firmy na rynku telekomunikacyjnym.
Opowiedziała, że prezentacje mają na celu nie tylko zainteresowanie ofertą Comarchu, ale też pokazanie ich na tle wymagań i najnowszych prac w branży i myślę, że pani Małgorzata się z tego wywiązała.

Analyzing Telecommunications Data for Improved Customer Experience

Przedstawił Wojciech Dziunikowski, OSS Product Manager

Prezentacja dotyczyła rozwiązania CEM (Customer Experience Management) oferowanym przez Comarch. Jest to rozwiązanie analityczne oparte na technologii big data  i integrujące się z takimi rozwiązaniami jak Comarch BI Point oraz Tablue.

Zostały przedstawione potencjalne zastosowania tak, jak monitoring jakości Roamingu w ramach monitoringu sieci oraz np. monitoring klientów VIP. Comarch przedstawił referencje powołując się na realizowane projekty. Główną zaletą wdrożenia rozwiązania była argumentacja, że CIO i CTO produkują własne rozwiązania analityczne, a jedna platforma Big Data (oczywiście najlepiej firmy Comarch) daje wyraźne korzyści ze współdzielenia danych pomiędzy obszarem techniki i IT.
Wskazano również, że brak platformy analitycznej opartej o Big Data stanowi poważny problem dla firm, które będą inwestowały w IoT i M2M.

Omnichannel Experience

Przedstawił Dominik Pacewicz, BSS Product Manager

Prezentacja dotyczyła wielokanałowości opartej o platformę BSS7 (lub wyższą) firmy Comarch. Przedstawiono moduły dostępne w ramach tego konglomeratu systemów z naciskiem na CRM i OM oraz katalog produktów. Pan Dominik wskazał, że OM BSS oparty jest na tzw. wzorcu Product Catalog Driven Order Management. Jedną z zalet tego rozwiązania jest dojrzałość produktu, wieloofertowość (na prezentowanych ekranach wskazano np. scenariusz zakupu oferty łączonej z Telewizją). Ciekawym było przedstawienie jak platforma BSS Comarch radzi sobie ze współczesnym scenariuszem zakupu włącznie z integracją z FaceBook i Google+ oraz modyfikacją zamówienia w trakcie i zmianą miejsca odbioru słuchawki. Bardzo dobrze widać w tej platformie rozdzielenie warstwy Order Capture oraz Order Fulfilment. Pomimo wielu zalet IMHO, prawdziwa trudność tkwi w integracji platform, dla rożnych rynków i to jest prawdziwy problem dla firm wielobranżowych – one ring to rule them all.

Expansion of Connectivity Management into the New World – M2M Analytics Billing of Everything & IoT Quality of Service

Przedstawił Dominik Pacewicz, BSS Product Manager

Na tej prezentacji można było zobaczyć co Comarch ma do zaoferowania w obrębie rozwiązań dedykowanych do M2M – narzędzie do zarządzania klientami zainteresowanymi dostępem do urządzeń on-line. Comarch posiada platformę dedykowaną do tego typu rozwiązań obsługującą procesy end-to-end.

Rozwiązania M2M są to rozwiązania oferowane dużym klientom, takim jak elektrownie, firmy motoryzacyjne, a pozwalające na stały dostęp do urządzeń i zbieranie danych z tych urządzeń wraz z ustalonym SLA, etc. Przykłady zastosowań to chociażby zapewnienie dostępu do liczników on-line w energetyce, monitorowanie floty samochodowej lub np. dostęp do urządzeń monitorujących stan zdrowia w trybie rzeczywistym takim jak np. haltery). 

Innowacje w łączności: technologie i protokoły dla Internetu Rzeczy

Przedstawił Rafał Styrylski, IoT Consultant

Prezentacja dotyczyła tzw. Intenet of things, bardziej od strony budowy infrastruktury i obecnych trendów rynkowych w rozwoju tej dziedziny. Dla mnie była ona pouczająca, bo nie znam tych rozwiązań. Na początku pan Rafał omówił kłopoty niedojrzałości, ale dużej dynamiki rozwoju tematu IoT.

bssoss2Jako problem i trudność w budowaniu infrastruktury zapewniającej komunikację M2M i IoT została wskazany brak standardów, a raczej ich mnogość. Bardzo ciekawą informacją dla mnie było wskazanie organizacji Open Connectivity Foundation pracującej nad standardami komunikacyjnymi w zakresie IoT. Zostały też zaprezentowane technologie sieciowe w oparciu o LoRa i infrastrukturę SIGFOX. Oczywiście Comarch pochwalił się swoją platformą IoT i laboratoriami https://www.youtube.com/watch?v=OOUvb9Xppds.

Unified Inventory – Management of Multi-vendor and Multi-Technology Networks

Przedstawił Łukasz Kańtoch, OSS Product Manager

Prezentacja dotyczyła zunifikowana inwentaryzacja elementów sieci i systemów OSS, jako zalety wskazywano ominięcie ograniczenia w zastosowaniu protokołów NMS/EMS. Wskazano rozwiązania firmy Comarch umożliwiające realizację budowy repozytorium zarządzania elementami sieci. Niestety prezentacja była dla mnie enigmatyczna i szczerze… nudna.
Nie znam się na potrzebach wprowadzania tego typu systemów poza posiadaniem wglądu w infrastrukturę i łatwiejszego reagowaniu na awarie i planowanie zmian.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *